Feminale

SEIZOEN 2020-2021


Oorlog en conflict brengt mensen – en vrouwen in het bijzonder - overal ter wereld in een moeilijke positie. Hun natuurlijke neiging naar verbinding en harmonie staat op gespannen voet met het verlangen naar onafhankelijkheid, vrijheid en zelfbehoud. Feminale, het choreografisch tweeluik van Krisztina de Châtel en Astrid Boons is geïnspireerd op strijdbare kracht, solidariteit en onderlinge steun. Een zoektocht naar balans in onzekere tijden die universeel herkenbaar is en ons allemaal aangaat.

 

De twee werken van Feminale sluiten thematisch op elkaar aan, terwijl de choreografen tegelijkertijd een duidelijk herkenbare eigen vertaling geven. Vertolkers zijn dansers met wie De Châtel eerder samenwerkte in de voorstelling Thron, en over wie de VSCD-jury schreef: "Al lijken ze identiek, iedere danseres blinkt uit door het vermogen bij te dragen aan het collectief.” Beide choreografen werken ook met dezelfde kostuum- en lichtontwerper, zodat visuele eenheid ontstaat: het scènebeeld met de draaiende trap is het werk van conceptueel grootmeester Theun Mosk; jong designtalent Min Li ontwerpt aansprekende, theatrale kostuums; lichtontwerper Bernie van Velzen voegt zijn uitgebreide kennis en ervaring toe aan de vormgevingsconcepten.

 

 

Krisztina de Châtel - Scala

 

Krisztina de Châtel maakt met Scala een gloednieuwe choreografie waarin vijf danseressen zich verhouden tot een ontwerp van eigen hand: een 4,5 meter hoge trap die breed begint en naar boven toe steeds smaller wordt. Zij ontwierp de trap voor The Third Space, onderdeel van De Nederlandse Dansdagen in 2018. Voor Scala zal de trap ook gaan draaien en staat daarmee symbool voor deze instabiele wereld. In hun zoektocht naar vaste grond onder de voeten moeten de dansers zich soms strijdbaar tonen, maar vinden zij ook steun bij elkaar. 

 

Astrid Boons - Arise 

 

In haar nieuwe choreografie Arise laat Astrid Boons ons het persoonlijke perspectief zien waarin de sociale en maatschappelijke verwachtingen die aan vrouwen worden opgelegd, bepalen welke ambities passen. Drie dansers vechten tegen strenge fysieke grenzen die uit niets meer dan licht bestaan. De lichamen bewegen intuïtief en zoekende. Ze vloeien en stollen door de ruimte totdat ze langzaam hun kracht en kwetsbaarheid onthullen.

 

“Rhizoma is een ongekend fysieke maar subtiele krachtmeting tussen twee 

dansers, met een laagje erotiek die doet denken aan de beelden van de Engelse

schilder Francis Bacon.” 

Krisztina De Châtel

 

Als Krisztina eenmaal in je gelooft, zal ze je dat door je carrière heen laten voelen. Dat is de persoonlijkheid van Krisztina. Ik ben haar zeer dankbaar.” 

Astrid Boons

Choreografie: Krisztina de Châtel, Astrid Boons 

Compositie: J.S. Bach, Han Otten (Scala), Miguelàngel Clerc Parada (Arise)

 

Dans: Marina Bilterijst, Alina Fejzo, Alice Gioria, Martina Orlandi, Karolina Szymura, Federica Panariello, Julia Drittij (stagière)

 

Repetitors: Francesca Monti, Dries van der Post

Idee en concept trap: Krisztina de Châtel (2018)

Scenografie: Theun Mosk | Ruimtetijd

Lichtontwerp: Bernie van Velzen

Kostuums: Min Li

 

De Châtel sur Place in coproductie met Korzo producties

 

de pers

Pers over Astrid Boons

Rhizoma is enerzijds sterk vormgericht, maar boort met al die fascinerende, sculpturale poses, prachtig beheerst uitgevoerd door Maria Chiara Mezzadri en Boons zelf, ook een emotionele betekenislaag aan. ★★★★

- de Volkskrant

 

Pers over Krisztina de Châtel

... het eigen werk [de trap] dat De Châtel voor de expositie The Third Space heeft gemaakt is een juweeltje. 

- de Volkskrant

 

Boons over haar samenwerking met Krisztina de Châtel

 

Als Krisztina eenmaal in je gelooft, zal ze je dat door je carrière heen laten voelen. Dat is de persoonlijkheid van Krisztina. Ik ben haar zeer dankbaar.