Mechanical Ectasy

festivalhit op tournee langs de theaters


Club Guy & Roni heeft samen met Slagwerk Den Haag een uitbundig concept ontwikkeld, waarin feest en voorstelling dwars door elkaar heen lopen: Mechanical Ecstasy, een ode aan de Rave parties van eind jaren tachtig. De opkomst van de house muziek was in die tijd een ware revolutie in de uitgaansscene. Een tijd waarin internet nog niet bestond en alles met een ultieme Do It Yourself mentaliteit werd uitgevonden, met de extravagante Amsterdamse nachtclub RoXY als theatraal middelpunt. 

Elf dansers, één actrice en drie musici nemen de leiding, maar werken ook samen met het publiek aan een bijzondere performance, waarin de beats de weg wijzen. Het publiek wordt omringt door dansers en muzikanten  De voorstelling eindigt in een dansfeest, dat geen toeschouwer onbewogen laat.

 

Mechanical Ecstasy was een hit op festivals als Oerol, Welcome to the Village en Théâtre national de Chaillot in Parijs. De voorstelling leent zich goed voor de samenwerking met poppodia, festivals en concertorganisatoren. De componist Thijs de Vlieger van NOISIA is een bekende elektronica DJ, daarnaast kan er tijdens de afterparty invulling worden gegeven door een lokale DJ met een eigen achterban. In het kader van de educatie en participatie van lokale organisaties is er een workshopprogramma ontwikkeld voor lokale dansscholen. Naast een introductie bieden we ruimte aan lokaal talent om mee te doen in de voorstelling.

Concept en choreografie: Guy Weizman en Roni Haver 

Muziekcompositie: Jan-Bas Bollen en Thijs de Vlieger (NOISIA) 

Muzikale leiding: Fedor Teunisse 

Tekst en dramaturgie: Veerle van Overloop 

Spel: Maartje van de Wetering

Dans: Camilo Chapela, Angela Herenda, Harold Luya, Sofiko Nachkebiya, Adam Peterson, Igor Podsiadly, en meer.

Live muziek: Niels Meliefste, Enric Monfort, Frank Wienk.

Geluid: Simon Derks

Licht: Maarten van Rossem

de pers

“De bewegingen, het licht en de uitdossingen zijn overdonderend, alsof er een visuele fragmentatiebom ontploft. Het effect wordt versterkt doordat de dansers, tussen ons door lopend en dansend, opgewonden heen en weer razen tussen de twee podia. En voortdurend is daar actrice Veerle van Overloop, die als een charismatische prediker haar teksten over ons uitspuwt.” – Dagblad van het Noorden

 

Mechanical Ecstasy is een ode aan de dancefeesten maar de voorstelling legt ook vlijmscherp het systeem achter de gedanste extase bloot. Zoals Weizman het formuleert:

 

,,Het is een moment van genade dat ontstaat door de muziek. Je verdwijnt even in de massa, onzichtbaar en los van alles; waar eenzaamheid niet bestaat. Dat is heel mooi. Maar het is ook supereng, want het heeft ook een fascistische kant. Denk twee keer na voor je erin meegaat.’’ – Dagblad van het Noorden