Swan Lake

A pre-postmodern, post-romantic ballet


1895 werd een mijlpaal in de balletgeschiedenis, dat jaar werd namelijk ‘Het Zwanenmeer’ in de uitvoering van de befaamde choreografen Marius Petipa en Lev Ivanov en componist Iljitsj Tsjaikovski opgevoerd. Dé klassieker der klassiekers was ontstaan. Ballet zou nooit meer

hetzelfde zijn.

 

Maar al die klassieke schoonheid komt met een prijs: dit ballet is het boegbeeld geworden van de dans, ook vandaag de dag. Dansers over de hele wereld trainen jarenlang om de hoofdrol te mogen spelen. En dan nog

voldoet maar een klein deel aan alle schoonheidseisen. Dunne, fragiele prinsesjes en gespierde prinsen als voorbeeld van gender archetypes.

De artistieke en esthetische wereld van Club Guy & Roni ligt, ongeveer, aan de andere kant van het spectrum. Hun ‘Swan Lake’ is een portret van een groep dansers anno nu.

 

Zij verhouden zich tot het concept van schoonheid en perfectie, tot prestatiedrang en de noodzaak om op de planken te schitteren. Tegelijkertijd stellen Haver en Weizman de vraag hoe erg het is om naar politiek incorrecte schoonheid te streven, naar de romantiek met mooie

prinsesjes en moedige prinsen. Missen we in ons hedendaagse bestaan de fantasie en de sprookjes? Bestaat er een wereld waarin alles zijn plek heeft en niet postmodernistisch bevraagd wordt?  

 

De voorstelling wordt gemaakt met Slagwerk Den Haag, Asko Schönberg Ensemble en Tomoko Mukaiyama. Tomoko is een Nederlands-Japanse pianiste. Zij zoekt graag de grenzen op van haar vak, haar instrument en haar optredens. Zij was eerder bij de Club te zien in ‘My Private Odyssey

“Wij vinden het tijd voor eigenzinnige versie van het wereldberoemde ballet

over betoverde zwanen op een magisch meer. Na de high van Mechanical Ecstasy

o.a. voor 7000 mensen op Lowlands, is dit onze nieuwe uitdaging.”

Roni Haver & Guy Weizman

Choreografie: Roni Haver, Guy Weizman

Muziek: Tsjaikovski, Kordz

 

Met o.a.: Angela Herenda, Adam Peterson, Igor Podsiadly, Sofiko Nachkebiya, Camillo Chapela, Harold Luya, Tomoko Mukaiyama, musici van Asko/Schönberg ensemble en slagwerkers van Slagwerk Den Haag

de pers

“Ballet, moderne dans, hiphop, vogueing: bij deze voorstelling gaat alles in de blender.”

 

– Volkskrant