(Im)Pulse

Krisztina de Châtel in coproductie met SALLY Dansgezelschap Maastricht en Ensemble 88


Twee geroemde werken van Krisztina de Châtel naast uitdagend werk van jong talent Audrey Apers uit SALLY’s Danslab. Drie choreografieën met een sturende rol voor muziek.

 

Het drieluik (Im)Pulse brengt De Châtel’s klassieker 'Pulse' (2007), op muziek van György Ligeti, met ontwerpen van mode-icoon AZIZ. Drie mannen en twee vrouwen worden door de pianoklanken van Ligeti meegesleurd als bladeren in een orkaan. “Eentje om nog eens te gaan zien”, schreef NRC Handelsblad in 2007. 

 

'Thirteen Images From The Dark Land' (2017) werd gemaakt in opdracht van SALLY. Hiermee creëerde De Châtel voor het eerst in haar carrière een duet waarin menselijk contact centraal staat. Op een compositie van George Crumb en live begeleid door Ensemble 88 verkent de choreografie de menselijke ziel in het fysieke lichaam.

 

Apers’ ‘REMOTE’ (2018) zet gangbare verhoudingen op scherp. Haar inspiratie vormt het boek ‘De Macht’ van Naomi Alderman, waarin vrouwen de gave bezitten om met hun handen elektrische impulsen uit te zenden. Apers stelt de macht van de performer op de proef. Door middel van sensoren op haar lijf laat zij essentiële aspecten van de live uitgevoerde muziek niet langer exclusief in handen van musici. 

 

Krisztina de Châtel, SALLY Dansgezelschap Maastricht en Ensemble 88 slaan hun handen ineen voor het koesteren van repertoire èn vernieuwing in muziek en dans. 

Choreografie: Krisztina de Châtel (Pulse en Thirteen Images), Audrey Apers (REMOTE)

Compositie: György Ligeti (Pulse), George Crumb (Thirteen Images), Paul Pankert (REMOTE)

Dans: o.a. Luis Pedraza Cedròn, Martina Orlandi, Alina Fejzo, Ivan Montis

Uitvoering live muziek: Ensemble 88 o.l.v. Paul Pankert (Thirteen Images en REMOTE)

Toneelbeeld: Conrad van de Ven (Pulse)

Kostuums: AZIZ (Pulse), Mieke Kockelkorn (Thirteen Images)

Lichtontwerp: Bernie van Velzen (Pulse), Otto Eggersgluss (Thirteen Images)

de pers

'Als koningin van de strenge, repetitieve dans en gebeitelde bewegingsconstructies houdt De Châtel in Pulse overtuigend stand tegenover haar vermaarde landgenoot.’ - Francine van der Wiel, Het Parool

 

'Het resultaat is een interessant 'horten en stoten' van de bewegingscompositie, die steeds weer aanhaakt bij het stuwende karakter van de muziek.' - Francine van der Wiel, Het Parool

 

'Pulse is een echte klassieker in De Châtel’s oeuvre, eentje om nog eens te gaan zien.' - Isabella Lanz, NRC Handelsblad

 

'Stijlvast als altijd geeft Krisztina de Châtel een proeve van haar repetitieve formalisme in de groepsdansen, met expressieve erupties in de solo's en duetten. - Sander Hiskemuller, Trouw

 

Thirteen Images From The Dark Land 2017

‘Een krachtig mannenduet van choreograaf Krisztina de Châtel.’ - Annette Embrechts, de Volkskrant****