(Im)Pulse


In ‘(Im)Pulse’ staan twee bekende werken van Krisztina de Châtel naast een nieuw werk van jong choreografietalent uit SALLY’s Danslab. Drie choreografieën met een dominante sturende rol voor muziek.

Met ‘Thirteen Images From The Dark Land’, in 2017 gemaakt in opdracht van SALLY, creëerde Krisztina de Châtel voor het eerst in haar carrière een duet waarin menselijk contact centraal staat. Op een compositie van George Crumb en live begeleid door Ensemble 88 verkent ze de menselijke ziel in het fysieke lichaam.

‘Pulse’, op muziek van György Ligeti, met ontwerpen van mode-icoon AZIZ, was in 2007 een groot succes. “Eentje om nog eens te gaan zien”, schreef Het Parool. Drie mannen en drie vrouwen worden door de pianoklanken van Ligeti meegesleurd als bladeren in een orkaan.

De derde choreografie is een nieuw werk gecreëerd door een jonge veelbelovende choreograaf, uitgekozen door Krisztina de Châtel en SALLY. In samenwerking met de artistiek leider van Ensemble 88, Paul Pankert, wordt een nieuwe choreografie ontwikkeld waarin muziek een sturende rol heeft. Centraal staan menselijkheid, manipulatie en de rol van techniek in ons leven.

De Châtel over de samenwerking met SALLY Dansgezelschap Maastricht: “Talentontwikkeling is zowel vanuit SALLY als vanuit mijn kant een belangrijk speerpunt. Een samenwerking in alle opzichten: het koesteren van repertoire en het steunen van jong talent. Een nieuwe uitdaging!” 

Choreografie: Krisztina de Châtel, nnb.

Compositie: György Ligeti, George Crumb, Paul Pankert

Dans: Luis Cedròn, Martina Orlandi, Alina Fejzo, Lea Giamattei e.a.

Uitvoering muziek: Ensemble 88 o.l.v. Paul Pankert

Toneelbeeld: Conrad van de Ven

Kostuums: AZIZ, Mieke Kockelkorn

Lichtontwerp: Bernie van Velzen, Otto Eggersgluss

de pers

“Het resultaat is een interessant ‘horten en stoten’ van de ewegingscompositie, die steeds weer aanhaakt bij het stuwende

karakter van de muziek.” – Het Parool

 

“Hypnose is een groot woord, maar dit complexe minimalistische dansstuk ademt wel zo’n helderheid en concentratie uit dat je ernaar moet

blijven kijken.” – Volkskrant