King Bi

is liefhebben wie je wilt ook vrijheid?


King Bi speelt zich af in 1848. Koning Willem II staat op een kruispunt in zijn leven. Hij is zelf ernstig ziek en Nederland staat er economisch slecht voor. Tot overmaat van ramp dreigt er net als in de rest van Europa een revolutie. Wat moet hij doen? Kiezen voor het volk of kiezen voor de belangen van zijn familie? 

Zijn overleden vriend en stille geliefde Adjudant Alexander speelt door zijn gedachten. Samen kijken zij in ed voorstelling terug op Willem’s leven. Zijn roerige jeugd, het gearrangeerde huwelijk met Anna Paulowna en zijn rol in de Slag bij Waterloo.

 

Samen bezingen zij de onbereikbare liefde met nieuw gearrangeerde nummers van Bob Dylan. 

 

Willem II tekende de nieuwe grondwet uiteindelijk, waarmee de vrijheid van alle Nederlanders werd gewaarborgd. In de praktijk blijkt de vrijheid van de één soms echter te botsen met de vrijheid van een ander.

 

Met deze voorstelling wil Tafel van Vijf bijdragen aan bespreekbaarheid van homoseksualiteit. Ben je vrij om de liefde te kiezen die je wil? Als je dat niet kan, wat gebeurt er dan met je? Is liefhebben wie je wil ook vrijheid?

 

In King Bi staan het ontstaan van de Nederlandse democratie en (homoseksuele) liefde centraal.

Regie: Nina Spijkers 

Spel en Muziek: Michiel Schreuders

Spel: Kevin Schoonderbeek (o.v.b.)

Tekst: Ad de Bont 

De vergeten zoon van Willem van Oranje

rockopera over vrijheid en fundamentalisme


De nieuwe voorstelling van Tafel van Vijf gaat over de eerste grote oorlog in Nederland: de tachtigjarige oorlog. Vergeten Zoon van Willem van Oranje is een rockopera over de droom van de vrijheid en de nietsontziende wreedheid van het fundamentalisme. Over Willem van Oranje en zijn oudste zoon Filips Willem: de verloren zoon van een vader die zijn leven in dienst van de vrijheid stelt. Een zoon die als een offer voor de vrijheid de gevangene is van de inquisitie. 

 

De voorstelling wordt gezien door de ogen van Filips Willem, de zoon van Willem van Oranje. Die is veertien jaar als hij door de Spanjaarden wordt ontvoerd en naar Madrid gebracht. Hij is het centrale personage van de rockopera. Hij is slachtoffer van het politieke conflict tussen de Spaanse koning en zijn vader. Het stuk focust daarom op hen drieën en laat bij alle personages het onvermogen om een ideaal te verwezenlijken zien.

 

N.B. Theater- en museumbezoek worden in dit project gecombineerd. Rondleiding en voorstelling zijn speciaal gemaakt voor het voortgezet onderwijs. Er worden ook vrije voorstellingen gespeeld voor volwassen publiek.

Tekst: Ad de Bont

Muziek: Susies Haarlok

Regie: Mirjam Koen 

Beeld: Dieuweke van Reij

Spelers: Lavalu, Maarten Hutten, Herman van Baar, Pieter Verelst en Dorien van Gent