Dorian Gray

de mens van de toekomst is verlost van het mens-zijn


Stel je voor dat we door moderne technologie geen pijn meer voelen, niet meer oud en lelijk worden en nooit meer sterven. Hebben de machines dan gewonnen van de mens? In een macaber sprookje nemen Ulrike Quade Company en Silbersee de maakbaarheid van de mens onder de loep. Zij  lieten zich inspireren door Oscar Wilde’s roman The Picture of Dorian Gray.  

In deze voorstelling op de grens van opera, beeldend theater en technologie is Dorian Gray geen negentiende-eeuwse dandy. Quade en Bischoff maken van hem een hedendaagse perfectionist; volmaakt en onsterfelijk met behulp van moderne technologie. Met deze nieuwe stap in de evolutie rest de vraag: wat blijft er over van de mens zonder het verval en het uiteindelijke sterven?

 

Dorian Gray wordt in een duivels experiment onsterfelijk door van plaats te wisselen met zijn portret. Hij blijft als de jaren verstrijken een volmaakte, jonge god, terwijl zijn beeltenis op het schilderij aftakelt. Wat in eerste instantie een hedonistisch feest lijkt eindigt in een nachtmerrie.

 

You use a glass mirror to see your face; you use works of art to see your soul. — George Bernard Shaw

 

Silbersee is een productiekern voor onorthodox muziektheater en experimentele opera. Met Ulrike Quade Company en Silbersee gaan twee meesters in de interdisciplinariteit gezamenlijk een nieuw avontuur aan in de wereld van de robotica. 

Concept/ regie: Ulrike Quade en Roman Bisschoff 

Librettist: Marcel Roijaards 

Componist: Leonard Evers

Coproductie Ulrike Quade Company en Silbersee*

de pers

Volgt.