De droomlozen

beeldende toekomstscenario's


‘De Droomlozen’ is de derde van een reeks voorstellingen waarin Ulrike Quade een mogelijke toekomst vormgeeft. Surrealistisch, magisch en dichterbij dan we denken. Zoals de Netflixserie ‘Black Mirror’, maar dan in het theater. Quade en haar creatieve team maken er een droomachtige ervaring van met levensechte poppen. Elke toeschouwer beleeft via een koptelefoon een 3D-geluidservaring in een decor waarin niets is wat het lijkt.

De toekomst in ‘De Droomlozen’ is technologisch en kapitalistisch. Met de machine van multinational ‘Het wakend oog’ kun je nachtenlang wakker blijven. Je kunt zo doorwerken en geld verdienen. Dromen is er niet meer bij. De technologie is kostbaar. Gevolg: de rijken worden rijker, de armen armer.

Op meneer Schmidt heeft de technologie van ‘Het wakend oog’ nauwelijks invloed. Hij heeft nog steeds acht uur slaap per nacht nodig. Door de maatschappij bestempeld als nietsnut, brengt hij zijn dagen en nachten door in zijn kelder. Daar vangt hij verloren dromen. Als blijkt dat de droomloze wereld een grijs en grauw bestaan is, bezit meneer Schmidt een onverwacht fortuin. En houdt hij tegen wil en dank het lot van mensheid in zijn handen.

De voorstelling is een coproductie met componistenduo Strijbos & Van Rijswijk. 

Concept en regie: Ulirke Quade

Tekst: Christoph Werner

Spel: 4 spelers

Compositie: Strijbos & Van Rijswijk

Scenografie en lichtontwerp: Floriaan Ganzevoort

de pers

Volgt.

Mahler & Kokoschka

vertel me alles wat je weet over de liefde


Alma Mahler wil aanbeden worden. Ze wil de ultieme muze zijn. In de wanhopig verliefde kunstenaar Oskar Kokoschka vindt ze een gewillig slachtoffer. Hun affaire, aan de vooravond van de roerige jaren twintig, is het gesprek van de dag in het avantgardistische Wenen. Mahler, ongemakkelijk door de intensiteit van hun liefde, verlaat Kokoschka. In een wanhopige poging haar te behouden laat hij een pop van haar maken. Hij maakt schilderijen van de pop en ze mag mee naar het theater, totdat hij haar, onder invloed van vuur en drank, tijdens een nachtelijke ceremonie onthoofdt.

Regisseur Ulrike Quade, schrijver Hannah van Wieringen en scenograaf Ruben Wijnstok laten zich inspireren door de korte, maar onstuimige liefde van

kunstenaarskoppel Mahler en Kokoschka. Ze bouwen een extravagant altaar voor

Alma. Ongehinderd door de buitenwereld herbeleven Aafke Buringh als Alma Mahler

en Marijn Klaver als Oskar Kokoschka hun schaamteloze affaire.

 

Mahler & Kokoschka is ontwikkeld voor het Bellevue Lunchtheater. Na een volledig

uitverkochte reeks Lunchvoorstellingen werd de voorstelling wegens succes verlengd in de Grote Zaal van Theater Bellevue.

 

Hannah van Wieringen schrijft, vertaalt en bewerkt toneel, proza en poëzie. Na het succes van de Bellevue Lunchtheatervoorstelling Mahler & Kokoschka schreef Van Wieringen het eveneens gelauwerde ‘Als vrouwen vrienden zijn’ voor Theater

Bellevue. "De verslavende tekst doet je snakken naar méér". NRC

Concept en regie: Ulrike Quade

Scenario: Hannah van Wieringen

Scenograaf: Ruben Wijnstok

de pers

De voorstelling Mahler en Kokoschka is door het NRC gekozen tot één van de beste voorstellingen van 2018. Lees meer in het NRC artikel.